Chat med oss!

LinkedIn – En komplett guide for å sette opp din profil

Er du jobbsøker, eller bare litt rastløs i jobben og nysgjerrig på hvilke muligheter du har? Da kan det å opprette en LinkedIn-profil være et smart trekk. LinkedIn gir deg muligheten til å drive effektiv nettverksbygging. Ved å ta del i det som i dag er verdens største profesjonelle nettverk får du en solid plattform å vise frem din erfaring og kompetanse på, og om du gjør det riktig; en gylden mulighet til å komme i kontakt med din fremtidige arbeidsgiver og kapre drømmejobben.

Her får du en trinn-for-trinn guide til hvordan du enkelt kan sette opp din profil.

PS. Om du ønsker å få på plass en perfekt LinkedIn-profil, kan vi lage den for deg:

Trinn 1: Registrer deg og følg profilstyrken

For å registrere deg, går du til påloggingssiden til LinkedIn og fyller inn all informasjon du blir spurt om i prosessen. Du vil blant annet bli spurt om å velge bransje og ta stilling til ditt karrieremål.

Når du er ferdig registrert, begynner arbeidet med å fylle ut informasjon. Ved å måle profilstyrken din gir LinkedIn deg en pekepinn på hvor god profilen din er. En god profil er en fullstendig profil.

cvguru-linkedinprofil-profilstyrke
Jo mer informasjon du fyller ut – jo sterkere stiller profilen din

Trinn 2: Bruk et profesjonelt profilbilde

LinkedIn er for profesjonelle kontakter og forretningsforbindelser, så pass på at du fremstår seriøs. Det finnes delte meninger om hvorvidt det er lurt å ta med bilde på CVen, men på LinkedIn stiller det seg annerledes. Et velvalgt bilde hører med på en fullstendig og gjennomarbeidet profil.

Det er ikke nødvendig å hyre inn en fotograf for anledningen, men vær kritisk når du velger profilbilde. Et bikinibilde med en paraplydrink i hånda har ingenting på LinkedIn å gjøre. Det har heller ikke familiebildet eller selfien du tok på konsert. Har du derimot et bilde hvor ansiktet ditt synes godt, hvor bakgrunnen er nøytral og du er ordentlig kledd og i godt humør? Velg et sånt!

Trinn 3: Lag en treffende overskrift

I overskriften din har du 120 tegn til rådighet. Bruk dem til å lage en god og informativ overskrift som sier leseren mer om deg enn hva stillingstittelen din er. Er du nyutdannet uten relevant arbeidserfaring eller arbeidsledig? Fokuser på kompetansen du kan tilby.

Skriv en hel setning der du får med hva du gjør og hva du kan, eller gå for noen sentrale nøkkelord. Nøkkelord kan du finne ved å blant annet lese nøye gjennom jobbannonser for den typen stilling du er ute etter. Begynn med det viktigste først. Ha hele tiden i bakhodet hva en arbeidsgiver eller rekrutterer som ser etter en med din kompetanse søker på.

Trinn 4: Skriv et godt sammendrag

Benytt deg av muligheten til å introdusere din nøkkelkompetanse i et kort og presist sammendrag. Legg vekt på det som gir deg tyngde og som får deg til å skille deg ut i mengden. Sammendraget er en flott mulighet til å skille seg ut fra andre kandidater med lignende bakgrunn og erfaring.

Det finnes mange måter å skrive et sammendrag på, men et viktig prinsipp er å være konkret. Hva har du oppnådd gjennom studiet ditt, eller i karrieren din? Gi konkrete eksempler. Skriv korte setninger eller bruk bullet points, slik at teksten blir lett å lese.

I sammendraget får du også muligheten til å legge ved bilder, dokumenter m.m., eller en lenke. Har du en nettside som viser at du er flink til å skrive, eller en portefølje som viser at du er en dyktig fotograf? Legg gjerne ved noe som vekker interesse og er av relevans for din fremtidige arbeidsplass.

Trinn 5: Legg til din bakgrunn

Går du til legg til ny profilseksjon på profilens høyre side, får du opp en seksjon for bakgrunn som gir deg muligheten til å legge til erfaring, utdanning og erfaring fra frivillig arbeid. Sett av god tid til å fylle ut all arbeidserfaring du har fått, utdanning du har tatt og frivillig arbeid du har vært engasjert i.

Her får du muligheten til å legge til informasjon om det du har gjort; stillingstitler, tidsperioder, skoler, studieretninger og grader. Skriv kortfattede beskrivelser (bruk gjerne bullet points), og trekk med fordel frem konkrete resultater. Et godt tips for konkretisering er å tallfeste. 20% omsetningsøkning og 4.5 i karaktersnitt sier mer enn «gode resultater» og «hardtarbeidende student».

Trinn 6: Få med ferdigheter

Under bakgrunn finner du en seksjon for ferdigheter. LinkedIn gir deg muligheten til å legge til opp til 50 ferdigheter. Tenk gjennom hva du er god til. Gjør deg selv aktuell ved å finne ut hvilke ferdigheter du har som er særlig relevante for bransjen du vil inn i, og la nettverket ditt få anerkjenne deg for dem.

Trinn 7: Vis frem prestasjoner

Under ferdigheter finner du prestasjoner, og denne seksjonen lar deg gjøre nettopp det som er så viktig: konkretisere og gi eksempler. Mulighetene er mange for å vise frem hva du kan, og du får ni alternativer å velge mellom: publikasjoner, sertifiseringer, kurs, prosjekter, utmerkelser og priser, patenter, testresultater, språk og organisasjoner.

En LinkedIn-profil er som en interaktiv CV, så ikke være sjenert. Det er jo her du skal vise hva du er god for. Gjør publisert arbeid, gode prosjekter du har ledet eller vært delaktig i, toppkarakterer på eksamener og oppgaver, gode språkferdigheter og annen anerkjennelse i form av utmerkelser og priser synlig og tilgjengelig for dem som viser interesse for profilen din.

Trinn 8: Knytt kontakter

Bygg nettverket ditt. Her får du god hjelp fra LinkedIn, som kontinuerlig kommer med forslag til nye forbindelser. Klikker du på mitt nettverk i menyen øverst på siden, får du muligheten til å svare på invitasjoner som venter, importere kontakter, lete etter flere forbindelser og se gjennom en liste over mennesker LinkedIn foreslår for deg.

Vær forsiktig med å legge til folk du ikke kjenner – ikke alle er villige til å akseptere henvendelser som kommer fra mennesker de ikke vet hvem er. Derfor er det lurt å la henvendelsen til sjefen på drømmearbeidsplassen ligge til det faller seg naturlig å knytte kontakt med ham eller henne.

Trinn 9: Skaff deg anbefalinger

Anbefalinger fra andre er gull verdt, og det er ingenting i veien med å spørre dine forbindelser om å legge igjen en omtale av deg. En positiv omtale på LinkedIn fungerer som en kort attest, og attester gjør en potensiell arbeidsgiver trygg på deg og dine evner. Derfor kan det være en god idé å legge vekk frykten for å være påtrengende. Henvend deg til mennesker som kan gå god for det du er flink til, og kom med en hyggelig forespørsel om å gi deg en anbefaling. Det taper du garantert ikke på.

Trinn 10: Vurder en engelsk profil

Trenger du en profil på engelsk? Det kommer helt an på bransjen din og stillingene du søker. Er gode engelskferdigheter en del av at det som gjør deg kvalifisert? Da lønner det seg å bruke tid på å skrive like godt innhold på engelsk som på norsk. LinkedIn lar deg nemlig opprette profil på engelsk (eller et annet valgfritt språk), i tillegg til den du har på norsk.

Benytt deg av denne muligheten til å nå ut til flere hvis den er relevant for deg.

Trinn 11: Følg grupper og virksomheter

Dette trinnet er viktig for å få mest mulig ut av LinkedIn-profilen din. Når du har fylt ut og skrevet ferdig din egen profil – vær aktiv! Meld deg inn i grupper som er relevante for deg, delta i diskusjoner og følg virksomheter du har interesse av å holde deg oppdatert på.

På denne måten kommer du i kontakt med mennesker du kan lære av, og mennesker som kan sette deg i kontakt med aktuelle arbeidsplasser. Ved å følge bedrifter du kunne tenke deg å arbeide for, får du tilgang til stillingsannonser og andre nyhetsoppdateringer fra disse bedriftene på startsiden din.

Trinn 12: Luk ut skrivefeilene

Lite skiller en god LinkedIn-profil fra en god CV når det kommer til språket. Skriv korrekt, og bruk et klart og tydelig språk som ikke skaper unødvendige misforståelser. Faren for at slurvefeil og dårlig språk kan koste deg muligheter er stor, så vær nøye med å få på plass en velskrevet presentasjon av deg selv. Be gjerne noen om hjelp til finpussen.

En god LinkedIn-profil er søkevennlig

På fagspråket heter det SEO, eller søkemotoroptimalisering. Det dreier seg i korte trekk om synlighet i søkemotorer som Google. LinkedIn-profilen din er synlig for søkemotorene, og havner du langt oppe i søkeresultatene har du en klar fordel i at folk finner deg. Men hvordan får man til det, da?

Følger du denne linken kan du lese en artikkel hos LinkedIn om nettopp dette. Blant de mange tipsene til hvordan du kan optimalisere din LinkedIn-profil finner du disse fem:

  • Lag en fullstendig profil
  • Utvid nettverket ditt
  • Bruk relevante søkeord når du skriver
  • Del mer – særlig ditt eget innhold
  • Inkluder linker og filer i oppsummering og beskrivelser

Det er tidkrevende å lage en god LinkedIn-profil. Det lureste du kan gjøre er derfor å gjøre det du gjør nå: lese deg opp på hvordan du skal gå frem. Da er sjansen større for at du ender opp med en profil som blir synlig og vekker interesse, og klarer du det – da er det ikke utenkelig at det åpner seg noen nye dører for deg i tiden som kommer.

PS.

Vi er eksperter på å lage LinkedIn-profiler og å skrive CVer og søknader. Ønsker du at vi gjør jobben for deg/hjelper deg, kan du se her for mer info:

Facebook anmeldelser
5.0

Klar for å starte i ny jobb?

Vi hjelper deg med CVen og søknaden

Skill deg ut i bunken med en unik og skreddersydd CV og søknad fra CVGuru. Vis din beste side og sikre deg jobben du ønsker i dag. 100% fornøydgaranti.

Skroll til toppen